Advertise Here

~{*MuJahiDaLQuluB*}~

- Another Blogger Blog's

Beberapa minggu lepas saya berpeluang menjejakkan kaki ke satu universiti atau lebih dikenali skku..teruja sekejap bila tgok hmpir satu bgunan hostel dia dipenuhi dengan warna hijau…rsa cam nk ubah fikiran nk msuk skku pun ad…hee..boleh plak kan..


wat
 u noe
      about green~

Bagi seorang pelajar, warna hijau amat diperlukan. Ini kerana hijau merupakan simbol oksigen dan bertindak ke atas organ jantung dan paru-paru. Untuk seorang pelajar berada dalam keseimbangan dan harmoni, warna hijau yang dilihat oleh bebola mata akan dianalisa oleh pineal dan sejenis kimia akan dihasilkan oleh hipotalalmus pada bahagian otak untuk meransang kesimbangan. Ini bermakna, untuk mendapatkan suasana pembelajaran yang selesa, kawasan sekolah mahupun di dalam bilik darjah perlu mempunyai banyak warna hijau.

Walaupun warna hijau itu datangnya daripada cat yang berwarna sedemikian namun keupayaan neuron otak akan turut merangsang organ yang berkaitan untuk bertindakbalas secara positif dengan warna yang dilihat. Kepintaran pelajar banyak bergantung kepada kapasiti oksigen yang diterima pada otak. Inilah yang membuatkan warna hijau perlu menjadi pilihan di kawasan sekolah ataupun kawasan kediaman.

Edited from iluvislam.com

4 comments:

*sUnNyMiSo* said...

sbb tu mak ak kate,
bgn pagi2 pstu tgk pokok2,daun2,
kat luar rumah smbil hirup udara pagi.
baik utk mata katanye.huhu
tp sila praktik di m'sia shj sbb cni
bkk2 tingkap nmpk bgnn je.hehe(-_-=)

'Ammar Abdullah said...

kodae pun ade byk hijau la aina..huhu
byk tumbuhan2 segar kat kodae ni ^^

musytaquljannah said...

btw..kat kisuksa dgyang pun dah kna spray warna hijau~

NapiRago said...

suka ijau??sama cam kak farhana...

Post a Comment