Advertise Here

~{*MuJahiDaLQuluB*}~

- Another Blogger Blog's

Untuk yang berduka

Sesungguhnya manusia diciptakan dalam keadaan keluh kesah (19)Apabila disentuh oleh sesuatu kesusahan dia pun gelisah (20)Dan apabila disentuh oleh kebaikan dia pun mendinding diri (21)kecuali orang-orang yang sembahyang (22)mereka yg sembahyangnya berterusan (23)
Surah almaarij.
Tetaplah dalam bersembahyang, dengan demikian dapat mengeluarkan dari keluh kesah apabila susah atau menyendiri apabila senang.

Dan sesungguhnya akan Kami beri kamu percobaan dengan sesuatu dari ketakutan dan kelaparan dan kekurangan dari harta benda dan jiwa-jiwa dan buah-buahan, dan berilah khabar yang menyukakan kepada orang yang sabar. (155) Mereka yang apabila ditimpa bencana mereka berkata:"Inna lillahi wainna ilaihi raaji 'uun" sesungguhnya kita ini dari Allah dan sesungguhnya kepada Nyalah kita kembali. (156)
Al baqarah
Kebiasaan cobaan adalah dari sesuatu yang ada, kemudian menjadi tidak ada, maka terasalah kekurangannya. Kadang-kadang kekurangan itu sejak asal lagi, yang dinanti tidak kunjung tiba
.
Mereka itu dishalawatkan oleh tuhan mereka dan rahmat. dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk (157)
Al Baqarah.
Jika makna shalawat itu doa, dan yang berdoa itu tuhan, maka bererti akan dianugerahkan untuk mereka apa yang terkurang tersebut. Bersabarlah, dunia hanyalah sedikit, akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya.
Katakanlah, Hai hamba-hamba Ku yang beriman, bertakwalah kepada tuhanmu. Orang yang berbuat baik di dunia memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah adalah luas. Sesungguhnya orang-orang yang sabar akan dicukupkan pahala mereka tanpa batas. (10)
Az zumar
Bumi manusia mungkin hanya yang dikelilingi bulan, terbatas dan terhad. Tetapi siapa terfikir apakah bumi Allah itu merentangi masa melewati kiamat? Syurga kepada yang bahagia,neraka untuk si celaka.
Maka bersabarlah kamu atas apa yang mereka katakan, dan bertasbihlah dengan memuji tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya dan bertasbih pulalahpada waktu-waktu malam hari dan pada waktu-waktu di siang hari, supaya kamu merasa senang. (130)
Taha.
Jika masih susah hati, bertasbihlah banyak-banyak. Subhanallah walhamdulillah!
Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah hanya dengan mengingat Allah lah hati menjadi tenteram. (28)
Arr'ad
Ingatlah keluhan moyang kita Nuh dengan Allah taala dalam menyeru umat sezamannya..
Maka aku katakan: Mohonlah ampunan (istighfar) kepada tuhan kamu! Sesungguhnya tuhan itu Maha pengampun (10) Niscaya akan Dia kirimkan kepada kamu hujan lebat (11) Dan akan dibantuNya kamu dengan hartabenda dan anak turunan dan akan Dia jadikan untuk kamu kebun-kebun, dan akan Dia jadikan untuk kamu sungai-sungai (12)
Nuh
Apakah dengan beristighfar mendapat sebanyak itu?
Mengapa tidak kamu harapkan dari Allah kebesaranNya? (13)
Nuh.
1870: Dari Ibnu Abbas radiallahu 'anhuma, katanya:Rasulullah s.a.w. bersabda: Barangsiapa yang tetap secara langsung beristighfar kepada Allah,maka Allah menjadikan untuknya suatu jalan keluar dari setiap kesempitan -atau kesukaran- yang ditemuinya, juga diberi kelapangan dari setiap kesusahan yang dirasakannya, serta memberikannya rezeki dari jalan yang tidak pernah dikira-kira olehnya.(Riwayat Abu Dawud)
Istighfar tidak hanya kerana melakukan dosa, bahkan sebahagian dari kehambaan makhluk kepada tuhannya.
Allah juga memerintahkan rasulNya bertasbih dan beristighfar.Maka mahasucikanlah dengan mengucapkan puji-pujian kepada tuhanmu dan mohonlah pengampunan kepadaNya, Sesungguhnya Tuhan itu adalah Maha Penerima Taubat (3) AnNashr.Perintah tersebut merupakan petanda akan bertemunya beliau s.a.w. dengan Yang paling dikasihinya.
Semoga Allah gembirakan orang yang berduka. :-)

2 comments:

*sUnNyMiSo* said...

thanks for dis post.it really suits me now.
just 19more days left.
this is more tough than we 1st went to Korea!

bintang said...

assalamualaikum wbt

terima kasih kongsikan dengan kami...^^

p/s:x de countdown balik korea ke..huhu...

Post a Comment