Advertise Here

~{*MuJahiDaLQuluB*}~

- Another Blogger Blog's

Alhamdulillah usrah minggu lepas,seorang sahabat berkongsi satu peringatan tentang sunnah Rasulullah saw..pernah tak kita terfikir kenapa masuk tandas dimulakan dengan kaki kiri dan keluar dgn kaki kanan.katanya kaki kanan kita sebenarnya lagi kuat dari kaki kiri.tandas kan licin,kalau kita masuk dengan kaki kiri,kalau ditakdirkan kita tergelincir,mesti kita jatuh ke belakang sbb kaki kanan seolah2 menarik kaki kiri drpd jatuh..begitu lah sebaliknya kalau kita keluar tandar dgn kaki kanan,insyaAllah kita tergelincir ke dalam tandas.kalau tandas bersih xpe la kan,kalau kotor?



Saya pun dgn semangatnya bercerita lah dekat seorg kwan tentang hebatnya sunnah rasulullah ni..pada sebelah petang,sejurus kawan saya keluar dari tandas,dia hampir2 tergelincir ke depan..Subhanallah saya tengok memang dia keluar dengan kaki kanan dan dia hampir tergelincir ke depan..

“Ya Allah,nasib baik keluar dgn kaki kanan,”

“Eh saya keluar dgn kaki kanan ea?betullah apa yang awak cakp td,”

“owh..kiranya tadi tak percaya la ea?”Tanya saya ttba terfikir kenapa dia tak percaya dgn apa yang diajarkan rasulullah..

“bukan tak percaya,Cuma baru yakin,”jawabnya sambil tersenyum..

Barulah saya faham kenapa zaman sekarang,ramai yang Islam tapi berapa ramainya yang betul2 ikut ajaran Islam yang sebenarnya..Rupanya dikalangan kita ada yang percaya tentang islam tapi tidak yakin..Malah ada yang memperlekehkan sunnah Rasulullah.SubhanaAllah tidak cukupkah bukti2 kebesaran Allah ciptakan untuk membuatkan kita berfikir dan menambahkan keyakinan kita?Kita semua pun dah tau yang setiap ketetapan Allah pasti ada sebab dan hikmahnya..

Dan Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya tanpa hikmah. Yang demikian itu adalah anggapan orang-orang kafir, maka celakalah orang-orang kafir itu karena mereka akan masuk neraka
::38:27::

Apa yang menyebabkan kita masih lagi seolah-olah tiada perasaan takut apabila melakukan dosa ataupun maksiat walaupun kita percaya wujudnya Allah dan kita percaya tibanya hari perhintungan?
Mungkin sebab kita sekadar percaya tapi tidak yakin dengan seyakin-yakinnya dengan janji-janji Allah..
Sejauh mana pun ego kita,kehebatan kita,kita pasti tidak terlepas dgn janji Allah..


::surah At Takaatsur::
Bermegah-megahan telah melalaikan kamu(1)
sampai kamu masuk ke dalam kubur(2)
Janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu)(3)
dan janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui(4)
Janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin(5)
niscaya kamu benar-benar akan melihat neraka Jahiim(6)
kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu).(7).










0 comments:

Post a Comment