Advertise Here

~{*MuJahiDaLQuluB*}~

- Another Blogger Blog's

Sebelum start cuti ayah selalu pesan,cuti nanti jangan pergi jalan jauh-jauh..Tapi perancangan trip akhawat-akhawat Isma Korea ke Daegu(dekat sikit dari busan) buat saya teringin sangat join sekali.Tak sangka ayah izinkan walaupun perjalanan seoul ke daegu  memakan masa 3 jam lebih (naik bas) dengan meredah lebuhraya korea(lebuhraya ke?) betul lah kut sebab banyak sangat terowong2..terasa kagum sebab sebelum ni highway malaysia tak sebanyak tu pun terowong..teringat masa zaman kecik-kecik kalau tengah tidur sepanjang perjalanan ke KL,ayah mesti kejutkan bila sampai terowong..



INILAH JAULAH..~
Sepanjang perjalanan akhawat ditugaskan untuk mentadabbur surah ar-Rahman..Subhanaallah menarik sangat surah ar-Rahman..Allah banyak kali ulang "Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan"
Kalau kita teruskan membaca memang tiada satu pun nikmat Allah yang boleh kita dustakan..
Surah ar-Rahman juga banyak menerangkan tentang penciptaanNya yang agung dan hebat kadang rasa sukar nak digambarkan terutamanya kehidupan di syurga dan neraka.
(haa..kalau nak tahu,cepat2 bukak surah ar-Rahman dan baca terjemahannya,mesti perkataan Subhanallah akan meniti di bibir kita)

Pendakian bermula 2 km

Setiap persinggahan di daegu,kami disajikan bukan sahaja makanan jasmani tapi juga makanan rohani..Antaranya kisah
Semua tajuk2 ini banyak berkait dengan semangat dakwah.Pernah dengar tak kisah Aminah Al Jauhari yakni pemimpin akhawat dari katil sakit..Hebatnya beliau,walaupun diuji dengan pelbagai penyakit(Jantung & Kencing Manis) tetapi tetap thabat di jalan Allah.Gelaran isteri bukanlah satu alasan untuk mengurangkan had laju di jalan dakwah.Beliau juga digelar "isteri yang taat & ibu yang sabar" sehingga suaminya Ustaz Mahmud Al-Jauhari dalam bukunya bertajuk Al-akhawat Al-Muslimat, menggambarkan isterinya sebagai seorang yang tidak pernah lalai dari tanggungjawabnya sebagai isteri walaupun sibuk dengan tugasan-tugasan dakwah. Hari-harinya dimulakan dengan menunaikan tanggungjawabnya di dalam rumah dan terhadap suami dan anak-anak. Setelah selesai, beliau akan keluar untuk memberi ceramah-ceramah di masjid-masjid dan melaksanakan amal-amal dakwah. Dan pada tengaharinya pula, beliau akan kembali ke rumah untuk bersedia menyambut kepulangan suaminya.

Wallahualam..kalau ada peluang,jangan segan bersama-sama kami dalam jaulah akan datang..insyaAllah..semoga Allah memberkati usaha akhawat-akhawat semua..:)


Nak tambah sikit lagi,balik je terus kol ayah,ayah cakap lain kali boleh pergi lagi tapi jangan jauh2 sgt..Dah perlahan2 ayah lepaskan..nanti sampai lah saya ke new zealand.(sambil berangan)

0 comments:

Post a Comment