Advertise Here

~{*MuJahiDaLQuluB*}~

- Another Blogger Blog's

mechanical engineerg pun ad sbjek menghafal..bnyak lak tu nk kna hafal..huu..terigt lak blja hstory tyme kat skolah2 dlu.tgah2 mnghafal terigt plak smnthng.
dlu masa kat skolah n smpai skrang kut,msti tkut nak stdy betul2.cam stay up ke,wat nota berpuluh2 keping ke..sebab nya satu je tkut nnti bila dapat risult,xberbaloi dgan usaha.aiyok..kalu camtu bila msa Allah nk bagi kejayaan kalau xusaha.
Pernah x kalu tyme kita ada smgat nak stdy ttba org tgur"wah,kuat stdy".huh..tu la ayt pelemah.sbb bila orang nmpak kita cam stdy banyak tapi tup2 tyme dapt rsult,dia lebih tinggi dari kita.haa..tyme tu hnestly la mmg malu.sbb tu sampai skrang takut nk stdy betul2.
pastu satu case lagi kalu ttba je Allah bagi kelebihan ke kita mudah faham subjek ni.mestilah ada orang yang akan tya kita kan sbjek tu.bukannya kedekut ilmu xmo ajar tapi tkut mcam tadi la..sbb malu dengan risult.dan kadang2 tkut pasni mmg cnfirm da xda orang tya lagi..mmg la asalnya kita pham tapi xsemestinya Allah pun mudahkan kita tu jwab exam.



erm..bila fikir2 balik kenapa nak takut.sebab rezeki tu kan semua ditangan Allah.walaupun Allah ada berfirman yang kita akan dapat seperti mana yang kita usahakan.tetapi ingat mungkin ada hikmah disebalik rezeki yang Allah kurniakan.

"Dan sekiranya Allah melapangkan rezeki kepada hamba-hambaNya niscaya mereka akan berbuat melampaui batas di bumi,tetapi Dia menurunkan dengan ukuran yang Dia kehendaki.Sungguh,Dia Maha teliti terhadap keadaan hamba-hambaNya,Maha Melihat"42:27


Mungkin Allah takut kita menjadi sombong atau lupa diri apabila dikurniakan rezeki yang berlebihan.Oleh itu kita tidak boleh mempertikaikan rezeki Allah atau takut untuk menghadapi dugaan Allah.sepatutnya kita perlu bersyukur di atas segala kurniaanNya.(peringatan tuk diri sendiri^^)

"Dan Dialah yang menciptakan bagimu pendengaran,penglihatan dan hati nurani,tetapi sedikit sekali kamu bersyukur"23:78

Apa-apa pun kita perlu usaha dulu dan kemudian tawakal kepada Allah.insyaAllah setiap kesusahan pasti diiringi dengan kesenangan.
waallahu'alam.

2 comments:

Nur Fadhilah Abd Ghani said...

salam aina
igt x tjuk kita bncang semalam??
x per..jgn riso kalo org x tye pun..sebab niat kita bukan nk disnjung kan??
mcm aina pesan..kita niat kerana Allah.InsyaAllah mst Allah tolong
(peringtn utk diri sndr act.)
post yg best^^

~musytaquljannah~ said...

hee..bgus2 fad.usrah yang berkesan..cewah.^^alhamdulillah..nway be a good muslim is enough for muslimah.

Post a Comment