Advertise Here

~{*MuJahiDaLQuluB*}~

- Another Blogger Blog's

hee..datang korea ni ramai la yang tegur,pipi tembam la,nampak makin sihat la duk korea..adeii..
tapi bila tengok kawan-kawan ramai gak yang makin tembam sejak datang korea ni..makan sedap ni..nak2 dah tau masak ni,lagi la.rasa lapar je mesti masak..
tak pasal2 je ada azam nak diet la,xnak makan lepas pukul 10 malam la..hee..macam la diet kawan2..xpe2...insyaAllah..usaha tangga kejayaan.nnti b4 balik malaysia boleh la ni turun 3 4 kg..
btw,aina dah lama nak kongsi info ni,tapi asyik lupa je..
ni ada info pasal diet yang menarik..hee..nnti xyah la nak pikir"rasa cam dah makan sikit,p gemuk gak"..insyaAllah..info ni boleh membantu.tapi jangan lak salahkan aina kalau berat tak turun ea..
haa..ni diet ni disusun mengikut jenis darah masing-masing..
yang ni tuk sape2 yang berdarah AB
Pola makan pemilik golongan darah AB adalah gabungan antara pola makan golongan darah jenis A dan B. Penyakit yang berisiko dijangkiti adalah sinus, infeksi telinga, dan gangguan saluran pernafasan.

Pengambilan jenis makanan yang dianjurkan adalah hidangan laut, semua jenis telur (kecuali telur itik), susu fermentasi (melalui proses penapaian), minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak kacang tanah, kacang tanah, semua jenis sayuran kecuali jagung, taugeh dan cendawan dan semua jenis buah-buahan kecuali jeruk. Golongan daripada jenis darah ini, harus menghadkan pengambilan daging lembu, udang dan ikan laut, susu dan semua produk susu serta daging yang diproses. Makanan berasaskan kekacang pula perlu diambil dalam kuantiti sedikit. Kurangkan pengambilan berasaskan gandum seperti roti, kek, kuih-muih dan pasta.

Ciri khas individu jenis darah AB:

• Memiliki sistem pencernaan yang sensitif
• Disarankan untuk mengambil makanan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap
• Untuk lebih bertenaga olahraga pada setiap pagi digalakkan

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan : Air limau nipis, jus anggur, roti dua potong beserta satu potong keju

Snek : Yogurt

Makan Tengahari : Dada ayam empat hirisan, salad, dua biji buah plum dan teh herba

Snek: Kek keju dan teh herba

Makan Malam : Omelet dan salad buah serta kopi

sowi..aina copy paste yang darah AB je,sebab aina berdarah AB...sape2 yang berdarah A ke B ke O ke nak baca lebih lanjut boleh la klik je kat simbol iluvislam bawah ni.

kalau tak kurus2 gak,ari2 la kita g exercise kat anyang cheon..hee

Bukhari dan Ibnu Abid Dunia meriwayatkan dari Aisyah ra. dia berkata: Bala yang pertama-tama sekali berlaku kepada ummat ini sesudah kepergian Nabi SAW ialah kekenyangan perut! Sebab apabila sesuatu kaum kenyang perutnya, gemuk badannya, lalu akan lemahlah hatinya dan akan merajalelalah syahwatnya!

sama-samalah kita betulkan niat kita,biarlah kita berdiet untun mudahkan ibadat kita kepada Allah dan bukanlah untuk kelihatan cantik semata-mata.
ingatlah kekenyangan yang melampau di dunia adalah kelaparan kita di akhirat...waallahu'alam

p/s:
dah la kasik aina makan cucur banyak2..darah AB kena kurangkan makan makanan yang bergandum..huu..hilang satu fvrite..








3 comments:

Bisikan Cinta~ said...

Aina~buat la panduan utk semua jenis darah!!!~hihihihi

aLwEz o0kies said...

aina~alin AB gak~
tp kn aina xbca tu cam plek kew??
mle2 kte mknn yg dianjurkn makanan laut+kacang+susu...
pastu kte kne hadkn plak~
nk kne ikut mne satu nie~
huhu~~

musytaquljannah said...

hee..no komen..,

Post a Comment